tiistai 30. syyskuuta 2014

Aina ei mene niin kuin Strömsössä

KE1-kurssin koe Peda.netissa ja koe tehdään ATK-luokassa. Kaikki koneet eivät anna kirjautua sisälle ja osa koneista pyytää päivityksiä. Hiki tulee, mutta hermo kestää. Onneksi otin tunnin pidemmän koeajan, ja jatkaa voi koeajan jälkeenkin.

Kokeessa oli 5 pakollista tehtävää, jotka olivat rastiruutuun-tyyppisiä, lyhyitä tehtäviä.  Nimeä hiilivety, tunnista funktionaaliset ryhmät, laske moolimassa, ainemäärä ja konsentraatio ja anna pelkkä vastaus yksiköineen. Nämä tehtävät olisivat helppo tehdä niin, että kone tarkistaisi vastaukset. MUTTA peda.netin hieman puutteellinen järjestelmä ei taivu tähän. Jos laitat sinne oikeat ratkaisut, niin oppilaatkin näkevät ne kun palauttavat tehtävän. Suurin osa tehtävää olisi ollut sellaisia, että kone olisi voinut ne tarkistaa ja opettajalta olisi säästynyt rutkasti aikaa kehittää vaikka muita sähköisiä juttuja... Miksi Peda.netti ei vastaa opettajan kyselyyn? Onko liian vaikea toteuttaa tehtävä, niin että vain tehtävän laatija (opettaja) näkee oikeat vastaukset?

Kokeessa oli myös 5 valinnaista tehtävää, joista piti tehdä 2. Oli laskuja sekä hiilivetyjen piirtämistä sekä jokerina työtehtävä, jossa piti muistella tunnilla tehtyä työtä + ekstrana uuttamisen selitys. Nämä tehtävät sai tehdä paperille tai sähköisesti. Sähköinen vastaus toi yhden lisäpisteen/tehtävä. Paperiversioita palautettiin kolme piirrostehtävää. Oppilaita oli kurssilla 25.

Kurssikyselyssä oppilaat pitivät kokeesta ja koe menikin kaikin puolin hyvin. Kaikki pääsivät kokeesta läpi ja arvosanatkin olivat ihan hyviä  :-). Itseasiassa hyvä oppimistulos voi hyvinkin johtua siitä, että oppilaat joutuivat tekemään sähköisesti niin paljon. Tunnilla ei voinut vaan hengata.

4 kommenttia:

  1. Terve siirry moodlen käyttöön. Nykyinen moodle tarjoaa kemian opettajalle loistavia työkaluja tehdä tehtäviä JOTKA MOODLE TARKASTAA ITSE. Esseetehtäviä ei toki voi kone vielä pitkään aikaa :)
    mutta moodlessa on jo nyt monipuolisia tehtävätyyppejä joiden pisteytys on mahdollista sisäisesti.

    JPa
    Suonenjoen lukio

    VastaaPoista
  2. Olen käyttänyt Moodlea ja tiedän sen ominaisuudet. Meillä vaan ei enää ole sitä käytössä :-(.

    VastaaPoista
  3. Hei!

    Voitko täsmentää, mitä tarkoitat sillä, että oppilaat näkevät lyhyiden tehtävien oikeat vastaukset. Näyttääkö systeemi oppilaille, mitkä hänen vastauksistaan menivät oikein vai voiko oppilas jotenkin urkkia oikeat vastaukset etukäteen?

    VastaaPoista
  4. Uudessa blogitekstissä valaisen asiaa

    VastaaPoista