lauantai 26. huhtikuuta 2014

    4.jaksossa pidin kemian 1.kurssin kokeen peda.netissa. Oppilaat selvisivät kokeesta kohtaisen hyvin vaikka alusta ei vielä niin tuttu olekkaan. Parhaat oppilaat laskivat ainemäärälaskutkin LaTeX-koodilla ja siirsivät laskut Peda.nettiin. Nyt on siis kokeiltu myös kemian laskut sähköisesti. Olen tyytyväinen. Kokeet olivat yllättävän helppo korjata. Tehtävä kerrallaan ja pisteet suoraan taulukkoon. Kokeita ei tietenkään palauteta, mutta pisteet lähetin wilmaviestillä. En tiedä pitäisikö jokaista tehtävää kommentoida, mutta sitten aikaa kyllä kuluu liikaa.

    5.jaksossa on taas kemian 2.kurssin aika. Mielestäni tämä kurssi sopii erityisen hyvin TVT-taitojen kehittämiseen. Paikalla on ne oppilaat, jotka oikeasti ovat kiinnostuneet kemiasta. Omia laitteita on yli puolella oppilaista ja loput käyttävät koulun miniläppäreitä. Jollain on Ipadit käytössä, mutta niillä ei juurikaan voi mitään tehdä. Lukemiseen ne käyvät ja joku tekee käsitekarttaa sen avulla. Taitaa Peda.nettiinkin tehtävien teko sillä sujua, mutta ChemSketchillä piirtäminen ei sitten sujukkaan.

   Olin perjantaina Kemian opetuksen päivillä Turussa. Kiva oli käydä vanhassa opinahjossa. Päivän anti oli loistava, niin hyvässä kuin pahassa. Aamupäivän luennot olivat antoisia ja iltapäivän työpajatkin opettivat paljon uutta ja palauttivat mieleen asioita. Virtuaalilaboratoriopajassa tuli kyllä mieleen enemmän huonoja asioita kuin hyviä. Hyvä asia oli ensimmäinen virtuaalilaboratoriolinkki, http://i2i.stanford.edu/AcidOcean/acidOcean.htm. Tätä ohjelmaa voin käyttää uuteen biologian ja kemian kenttätutkimuskurssiin. Siellä on tarkoitus tutkia Itämerta biologian ja kemian näkökulmista.
Huono tai hyvä asia oli se, että tajusi tietokonetyöskentelyn puuduttavuuden. Ja se että itse tekeminen laboratoriossa on kivaa eikä se, että tietokoneella kokeilee mitä kaikkea voisi tehdä jos olisi laitteita ym.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti