torstai 11. huhtikuuta 2013

5.jakso on hyvä aika kokeilla jotain uutta. Minulla on vain kaksi kurssia ja molemmat ovat  kemian 2.kurssi. Nyt on siis aikaa tehdä uusia juttuja ja kokeilla toisia lähestymistapoja opetukseen ja oppimiseen.

Aluksi ajattelin tehdä  vain osan jutuista sähköisesti, mutta saa nähdä mihin päädytään kurssin lopuksi. Ensimmäiset ajatukset olivat käsitekartan teko säköisesti, ChemSketch-ohjelman käyttö, työselostuksen tekeminen säköisesti (+ palautus Moodleen) ja sähköiset monisteet.

Gmailin Drive on osoittautunut hyväksi keinoksi jakaa monisteita. Voi muokata loputtomiin ja aina oppilailla on uusin versio käytössä. Myös tehtävien ratkaisut on helppo jakaa Driven kautta.

Käsitekartasta aloitettiin. Ensimmäisellä tunnilla opeteltiin lataamaan XMind-ohjelma koulun koneisiin, jotta kaikki osaisivat sen myös kotona tehdä. Dropbox otettiin myös käyttöön, jotta tekeleet olisivat muokattavissa sekä koulussa että kotona. Ensimmäisen käsitekartan avainsana on ATOMI. Tehtävä oli kerätä jo opitut asiat sanan ympärille ja kurssin aikana täydentää sitä. Työn arvostelen pistein 0-6.

Osa oppilaista tuo mukanaan oman koneen ja se helpottaa tietysti työskentelyä. Ehdotan jo tässä vaiheessa kurssia että jos haluaa voi tehdä kaiken koneella. Esimerkiksi kopioidaan Drivessä oleva moniste ja tehdään siihen suoraan merkinnät. Tässä vaiheessa olen löytänyt Driven lisää piirros-toiminnon. Syntyy hienoja Bohrin atomimalleja sekä energiatasokaavioita.

Nyt olen jo niin pitkällä että ehdotan kokeekin tekemistä sähköisesti :-).

Tulemme toki tekemään perinteisiä töitä (ainakin maitohapon titraus), mutta ripeimmät voivat tehdä ylimääräisiä töitä. Mooli-kirjasarjan CD-levy työt tulevat tässä vaiheessa mukaan. Esimerkiksi ulkoelektronien virittyminen katsotaan kotona, tehdään havainnot (tietysti työvihkoon) ja koulussa saa sitten tutkia tuntemattoman näytteen. Palkaksi tästä saa 1-2 lisäpistettä kokeeseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti